Bindeleddet i det digitale sundhedsvæsen

Søgning

Digital Sundhed Danmark på Folkemødet

Opdateret: 9. juni 2026


Når Folkemødet anno 2026 løber af stablen fra 11. – 13. juni, deltager vi som Digital Sundhed Danmark med et fælles telt og en række debatter om digital sundhed, sundhedsdata og løsninger, der skal virke i praksis.

Digital Sundhed Danmark er på vej – og allerede fra 1. januar 2026 er sundhed.dk, Sundhedsdatastyrelsen, MedCom og en række fælles nationale it-opgaver fra regionerne samlet i Det forberedende Digital Sundhed Danmark. Målet er at styrke den digitale udvikling i sundhedsvæsenet og sikre bedre sammenhæng på tværs.

På Folkemødet kan du møde os i vores fælles Digital Sundhed Danmark-telt, hvor vi inviterer til dialog og debatter om, hvordan digitale løsninger og sundhedsdata kan skabe værdi i hverdagen – for både borgere og sundhedsprofessionelle.

Debatter og arrangementer i Digital Sundhed Danmark-teltet (J30) på Kæmpestranden

Vi afholder følgende debatter og arrangementer i teltet:

EVENTPROGRAM 2026 – J30 på Kæmpestranden

TORSDAG 11. JUNI 2026FREDAG 12. JUNI 2026LØRDAG 13. JUNI 2026
10.00-10.45: Sundhedsvæsenet i 2035, hvis Digital Sundhed Danmark lykkes9.15-9.45: Morgensang med Digital Sundhed Danmark9.15-9.45: Morgensang med Digital Sundhed Danmark
11.00-12.30: Få et sundhed.dk hjertenet10.15-11.00: Bedre forskningsudnyttelse af
verdens bedste sundhedsdata
11.00-11.45: Må vi forske i dine gener?
13.00-13.45: Kan du stole på AI, når det gælder din sundhed?11.30-12.00: Quiz med sundhed.dk12.30-13.00: Quiz med sundhed.dk
14.00-15.00: Prøv hjemmebehandling12.30-14.00: Se hvad dine sundhedsdata bliver brugt til
og få et sundhed.dk hjertenet
13.30-14.30: Se hvad dine sundhedsdata bliver brugt til og få et sundhed.dk hjertenet
15.30-16.15: Hjemmebehandling som hjørnesten i fremtidens sundhedsvæsen?14.30-15.15: Hvordan skal digitalisering gøre sundhedsreformen mærkbar?15.00-15.30: Quiz med sundhed.dk
16.45-17.45: Prøv hjemmebehandling16.00-16.45: Hvordan bygger vi pakkeforløb, der virker på tværs?16.00-17.00: Se hvad dine sundhedsdata bliver brugt til og få et sundhed.dk hjertenet

EVENTPROGRAM 2026

Uddybende debatbeskrivelser

Herunder kan du finde uddybende information om de enkelte debatter i Digital Sundhed Danmark-teltet.

11/6 kl. 10.00-10.45: Sundhedsvæsenet i 2035, hvis Digital Sundhed Danmark lykkes

En samtale om data, tillid og digitalisering i fremtidens sundhedsvæsen .

Forestil dig et sundhedsvæsen, hvor patienten ikke skal være budbringer mellem systemer. Hvor sundhedspersonalet bruger mindre tid på digitale benspænd og mere tid på mennesker. Hvor behandling kan rykke tættere på borgernes hverdag – og hvor data bruges klogt, sikkert og på en måde, der skaber tillid.​

Det er ambitionen bag Digital Sundhed Danmark: At sikre, at data og digitalisering skaber et stærkere og mere sammenhængende sundhedsvæsen for borgere, patienter og sundhedspersonale i hele Danmark.​

Men hvad skal være anderledes i 2035, hvis Digital Sundhed Danmark lykkes? I denne samtale spørger vi Klaus Larsen og Thomas Fredenslund, hvordan fremtidens digitale sundhedsvæsen kan se ud – for patienter, borgere, sundhedspersonale og samfundet. En samtale om ansvar, retning og muligheder.

Deltagere:

  • Thomas Fredenslund, konstitueret direktør for Det forberedende Digital Sundhed Danmark​
  • Klaus Larsen, programdirektør for etableringen af Digital Sundhed Danmark​

Moderator:

  • Ole Nikolaj Møbjerg Toft, Sundhedspolitisk analytiker og journalist

11/6 kl. 13.00-13.45: Kan du stole på AI, når det gælder din sundhed?

AI har hastigt ændret vores sundhedssøgning. Men hvem sikrer troværdigheden – og hvem har ansvaret?​

AI har ændret måden, vi søger sundhedsinformation på. Men hvad sker der med troværdigheden – og hvem har ansvaret?​

Når danskerne søger svar om sundhed og sygdom, sker det i stigende grad via ChatGPT og andre AI-platforme frem for klassiske hjemmesider som sundhed.dk. AI giver hurtige og overbevisende svar, men ofte uden tydelig afsender. Samtidig blandes indhold fra mange kilder med forskellig sundhedsfaglig kvalitet.​

Sundhed.dk er fortsat kilde til meget af den viden, AI-platformene formidler, men brugerne kan have svært ved at gennemskue, hvem der står bag svarene.​

Sundhedssøgning flytter sig dermed fra hjemmesider med tydeligt ansvar til AI-genererede svar, hvor kilderne er usynlige.​

I debatten mødes paneldeltagere, der fra hver deres ståsted arbejder med udvikling, anvendelse og forståelse af AI for at diskutere muligheder, dilemmaer og ansvar i en tid, hvor flere og flere bruger kunstig intelligens til at få svar.

Deltagere:

  • Ole Kaag Mølgaard, direktør, Lex, Danmarks Nationalleksikon
  • Ria Høegh Kaffka, Vicekontorchef, Region Nordjylland
  • Astrid Galsgaard, Teknopsykolog, Selvstændig
  • Morten Elbæk Petersen, Direktør, sundhed.dk

Moderator:

  • Peter P. Christensen, Kommunikationschef, sundhed.dk

11/6 kl. 15.30-16.15: Hjemmebehandling som hjørnesten i fremtidens sundhedsvæsen?

Hvordan får vi hjemmebehandling til at virke i hverdagen – og for hvem giver det mening?

Sundhedsreformen peger mod et mere nært og sammenhængende sundhedsvæsen, hvor forebyggelse, tidlig opsporing og behandling tæt på borgeren fylder mere.

Hjemmebehandling stiller nye krav til samarbejde mellem hospitaler, kommuner og almen praksis – og til digitale løsninger, der binder forløbene sammen. Det ændrer også arbejdsgange, ansvar og relationen mellem patient og behandler.

Video, patientrapporterede oplysninger og hjemmemonitorering kan gøre behandling og opfølgning mere fleksibel og målrettet – hvis det bliver implementeret og brugt rigtigt.

Hvad skal der til, før hjemmebehandling bliver et reelt tilbud for både patienter og sundhedsprofessionelle? Og hvordan sikrer vi kvalitet, tryghed og lighed i sundhed, når behandlingen flytter tættere på borgeren?

Kom til debat med perspektiver fra patientområdet, kommuner, almen praksis og regioner – og de unges skarpe blik på, hvad der føles trygt og meningsfuldt.

Før og efter debatten kan du prøve hjemmebehandling på egen krop.​

Deltagere:

  • Pernille Slebsager, Patientstøttedirektør, Kræftens Bekæmpelse
  • Helen Kæstel, Chef for Det Nære Sundhedsvæsen i Aalborg Kommune, Aalborg Kommune
  • Charlotte Lønskov, Bestyrelsesmedlem, PLO
  • Olivia Braad Honoré, Medlem, Ungepanelerne i Danmark

Moderator:

  • Helen Houmøller Rasmussen, Kontorchef, Digital Sundhed Danmark

12/6 kl. 14.30-15.15: Hvordan skal digitalisering gøre sundhedsreformen mærkbar?

En debat om fælles data, trygge løsninger og ét sundhedsvæsen i praksis.​

Sundhedsreformen skal gøre sundhedsvæsenet mere nært, lige og sammenhængende. Men reformer virker først, når den kan mærkes i hverdagen: Hos patienten, der bevæger sig på tværs af hospital, kommune og egen læge; hos medarbejderen, der skal have de rette oplysninger i rette tid; og hos borgeren, der skal møde ét sundhedsvæsen – ikke en labyrint.​

Digitalisering er ikke målet. Men fælles data, infrastruktur, standarder og sikre digitale løsninger kan blive afgørende for, om reformen lykkes i praksis. I debatten spørger vi: Hvad SKAL digitalisering gøre muligt? Hvor skal vi være mere fælles nationalt? Og hvilke konkrete forandringer skal borgere, patienter og sundhedspersonale kunne mærke først?​

Panelet samler perspektiver fra region, kommune, myndighed og den nye fælles digitale organisering. Målet er at komme fra visioner til prioriteringer: Hvad skal besluttes, bygges og forenkles nu, hvis reformen skal kunne mærkes i hele Danmark?

Deltagere:

  • Svend Særkjær, administrerende direktør, Danske Regioner

12/6 kl. 16.00-16.45: Hvordan bygger vi pakkeforløb, der virker på tværs?

Hvad skal der til, for at pakkeforløb virker i praksis for mennesker med kronisk sygdom?

Fra 2027 indføres pakkeforløb til mennesker med kronisk sygdom som patientrettighed for udvalgte sygdomme.

Digital Sundhed Danmark inviterer til debat om, hvordan vi bygger pakkeforløb, der skaber sammenhæng mellem egen læge, speciallæge, kommune og sygehus – og som samtidig tager udgangspunkt i den enkeltes livssituation, ressourcer og motivation.

Et centralt spørgsmål er, hvordan digital understøttelse kan give et fælles overblik over behandlingsplan og opfølgning, så samarbejdet styrkes, og patienten oplever støtte til mestring og forebyggelse – uden at det føles som kontrol.

Vi har allerede digitale løsninger og erfaringer at bygge på. Men vi er ikke færdige. I debatten tager vi udgangspunkt i en første version og spørger, hvad der skal til i de næste versioner, så løsningerne fungerer i klinisk praksis og giver mening i hverdagen for mennesker med kronisk sygdom.

Deltagere:

  • Ann Leistiko, Direktør, Lungeforeningen
  • Nanna Skovgaard, Vicedirektør, Sundhedsstyrelsen
  • Niels Ulrich Holm, Næstformand og praktiserende læge, Praktiserende Lægers Organisation
  • Helle Terkildsen Maindal, Professor, Aarhus Universitet

Moderator:

  • Lars Hulbæk, direktør, MedCom

13/6 kl. 11.00-11.45: Må vi forske i dine gener?

Nye teknikker gør det muligt at kortlægge hele arvemassen, men bør vi, og hvilke potentialer er der?​

Tidligere kunne man kun undersøge ét eller ganske få gener ad gangen. Det kunne derfor tage mange år at påvise den præcise genetiske årsag til en arvelig sygdom.

Med udviklingen af nye, forbedrede teknikker er det nu muligt at undersøge hele menneskets genom på én gang. Men bør vi?

I denne debat ser vi nærmere på potentialet i forskning i genomer og personlig medicin og de etiske overvejelser ved at dykke ned i menneskers genetiske arvemasse.

Hvordan kan forskning i genomer forbedre sundhed og behandling? Hvilke udfordringer rejser det i forhold til privatliv, dataetik og samfundsmæssige implikationer? Og hvordan sikrer vi, at udviklingen kommer alle til gode?

Deltagere:

  • Ulrik Lassen, Cheflæge, Afdeling for Kræftbehandling, Rigshospitalet
  • Stinus Lindgreen, Medlem af Folketinget, Radikale Venstre
  • Morten Freil, Direktør, Danske Patienter

Moderator:

  • Lene Cividanes, Sektionsleder for Forskning & Internationale Relationer, Nationalt Genom Center

Kom forbi til en snak

Vi håber, vi ses på Folkemødet i J30 på Kæmpestranden.

Indtil da kan du læse mere om Digital Sundhed Danmark her.

Folkemøde-kontaktperson

Portrætfoto af Thomas

Thomas Bøttcher

Kommunikationskonsulent

Lokal partner i Det forberedende Digital Sundhed Danmark