Klinikkens Cockpit
Opdateret 5. november 2024
Få seneste status på projektet her
Baggrund
En stigende grad af centralisering og specialisering i det danske sundhedsvæsen i kombination med accelererede behandlinger på sygehusene øger efterspørgslen efter ydelser i det nære sundhedsvæsen – særligt i almen praksis.
Den praktiserende læge vil i højere grad skulle varetage en tovholderfunktion på patientens rejse gennem sundhedssystemet, uanset om de er i samme sygdomsforløb hos en speciallæge, på flere forskellige hospitalsafdelinger eller i kommunale tilbud. Antallet af ældre mennesker og patienter med komplekse, kroniske sygdomme er ligeledes stigende, hvilket medfører et yderligere pres på almen praksis.
Fra forskningen kan Praktiserende Lægers Organisation (PLO) og Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) med overbevisning pege på tre metoder, hvor der er evidens for, at almen praksis kan hjælpe med at håndtere den stigende efterspørgsel på sundhedsydelser og sikre mere effekt af behandlingen, komme ulighed i sundhed til livs og understøtte rationel brug af sundhedsydelser. De tre metoder dækker over kontinuitet, individualiseret behandling og populationsomsorg.
På baggrund af ovenstående er der i overenskomsten for 2022 mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og PLO indgået aftale om ”Nye løsninger til effektiv populationsomsorg“, der indebærer udvikling af et patientcockpit og en dataplatform til populationsomsorg i perioden frem til og med 2024.
Formål
Formålet med projektet er at udvikle og konsolidere de lægesystemer, almen praksis allerede bruger i deres dagligdag, understøtte lægen i rollen som tovholder for patienten, samt levere nye fælles løsninger til populationsomsorg.
Løsningerne skal desuden bidrage til et bedre tværsektorielt samarbejde.
Om projektet
Hovedparten af projektets finansiering kommer fra Partsforum for Data og Digitalisering og er aftalt i overenskomsten om almen praksis (OK22).
Partsforum sikrer, at projektet leverer på løsninger aftalt i OK22-aftalen og bevilliger midler til gennemførelse. Styregruppen for Digital Almen Praksis er projektstyregruppe og bevilliger ligeledes DAP-midler til projektet.
Programmet Digital Almen Praksis er initieret af Indenrigs- og Sundhedsministeriet i samarbejde med Praktiserende Lægers Organisation (PLO), KL, Danske Regioner og MedCom.
Projektet planlægger at udvikle konkrete digitale løsninger i samarbejde med leverandører af it-løsninger til almen praksis. De digitale løsninger er repræsenteret under navnet Klinikkens Cockpit, og har to fokusområder:
- Kontakten med den enkelte patient og dennes pårørende (forebyggelse, behandling og opfølgning ift. den enkelte patient)
- Klinikkens population af patienter (forebyggelse, behandling og opfølgning ift. sårbare grupper af patienter)
Nedenunder finder du en kortlægningsanalyse fra april 2024, udarbejdet af Deloitte, der overordnet viser, at klinikkerne har en systematisk tilgang i arbejdet med patienter, der har kroniske eller flere samtidige sygdomme.
Projektdokumenter
Indlæser dokumenter
Kontakt
Carina Dahl Christensen
Konsulent
Praksis-/Lab.-team