SDN
Infrastruktur
Kort om Sundhedsdatanettet (SDNv4)
SDN er et lukket, krypteret og virtuelt netværk, som anvendes til transmission af data i den danske sundhedssektor for både offentlige og private parter:
- SDN gør det muligt for de tilsluttede parter både at udstille egne services og indgå aftaler om netværksmæssig adgang til andres services.
- SDN består af en netværksinfrastruktur og en række støttesystemer, herunder SDNs administrationssystem, aftalesystemet.
- Transmissionen i SDN gemmes ikke, og der tages ikke backup.
Tilslutning til SDN og SD WAN
Tilslutning til SDN etableres gennem SD-WAN-teknologi, hvor SDN i udgangspunktet termineres i en SDN SD-WAN-boks installeret lokalt hos den tilsluttede part.
Valg af SD-WAN-boks og behov for redundant setup startes op i den indledende dialog med MedCom og ud fra den tilsluttede parts ønske om anvendelse af SDN – bl.a.:
- Hvad skal tilslutningen anvendes til – og forventer den tilsluttede part af udbyde services, eller forventer den tilsluttede part kun at skulle tilgå services hos andre
- Hvor vigtig er tilgængeligheden af tilslutningen og de eventuelle udstillede services på SDN
Udgiften til indkøb, konfiguration samt hardware og software-support til SDN SD-WAN-boksen afholdes af MedCom.
De tekniske ressourcer og netværkskompetencer til den lokale installation, lokalt driftsmiljø for SDN SD-WAN-boksen samt netværksforbindelsen til SDN vil jf. tilslutningsaftalen for SDN være den tilsluttede parts ansvar og omkostning.
Tilslutning til SDN kan desuden også etableres gennem en virtuel firewall.
Aftalesystemet
Tilslutning til SDN giver ikke i sig selv adgang til data. Netværksadgangen til data reguleres teknisk og organisatorisk i aftalesystemet, hvori de tilsluttede parter selv administrerer og forvalter services, klienter, aftaler og brugere.
SDN sikrer således alene datatransmissionen, mens det er de tilsluttede parter, der via aftalesystemet selv indgår aftaler om adgang til services.
Aftalesystemet:
- Er et katalog over tilsluttede organisationer og de services, de udbyder
- Håndterer oprettelse af aftaler til services
- Dokumenterer, hvilke organisationer der anvender disse services
- Danner og provisionerer centralt konfigurerede Access Control Lister (ACL) i overensstemmelse med den segmentering, som indgåelsen af aftaler resulterer i
Aftalesystemet består af:
- AftaleDocs: Her finder du brugervejledninger til aftalesystemet
- AftalePortal: Anvendes til at oprette og ajourføre services, klienter og aftaler
Vær opmærksom på , at både adgang til AftalePortal og AftaleDocs kræver, at du har
adgang til SDN.
Nyttige oplysninger
Kontaktpersoner
Peder Illum
Chefkonsulent
Systemforvaltning
Lars Hillerup
Konsulent
Systemforvaltning
Thomas Lindal Winther
Konsulent
Systemforvaltning