SDN
Support
Behov for hjælp?
I nedenstående kan du læse om, hvor du kan få hjælp, hvad du selv kan gøre, og hvem der kan få hjælp i relation til SDN.
Hvad kan du selv gøre?
Fejl i forbindelse med SDN kan opstå forskellige steder, da driftsansvaret for det samlede SDN er delt mellem flere forskellige parter – dvs. mellem:
- Den tilsluttede part selv – dvs. det lokale it-driftsmiljø
- Udbydere af services udstillet på SDN – dvs. it-driftsmiljøet for den udbudte service
- Det centrale og decentrale SDN – dvs. det centrale og decentrale it-driftsmiljøet hos SDN-leverandørerne
Derfor er det nødvendigt at gå systematisk frem, når brugere oplever fejl i forbindelse med SDN.
Fejlsøgningen bør altid starte lokalt med hjælp fra lokal it-afdeling /-support. De oplysninger, som fejlsøgningen har givet, vil kunne hjælpe serviceudbyderen eller SDN-leverandøren med den videre fejlsøgning.
Værktøjer til fejlsøgning
Vi har her samlet nogle værktøjer for hjælp til fejlsøgning:
- Principper for og gode råd i forbindelse med fejlsøgning på SDN (pdf)
- Driftsstatus for SDN-tilslutninger og services (Smokeping)
For at se, om du har adgang til SDN, kan du forsøge at tilgå:
- SDNv3: IP-adressen 195.80.253.78
- SDNv4: IP-adressen 195.80.253.111
Hvis du har adgang til SDN, kan du på ovenstående se, hvilken SDN-adresse du kommer fra. Det kan hjælpe dig, hvis du skal vurdere, om du sidder på den rigtige IP-adresse for den service, du prøver at tilgå.
Endvidere er der også mulighed for at pinge eller trace services på SDN. Det kan hjælpe dig til at vurdere, om den service, du prøver at tilgå, er tilgængelig, eller om det er din forbindelse, som er utilgængelig.
Second level-support
Hvis den lokale it-afdeling/support ikke kan finde fejlen og løse problemet, kontaktes SDN-leverandøren.
Det kan eksempelvis dreje sig om fejlfinding ved og problemer med:
- Tilslutning/forbindelse til SDN
- Routerkonfigurationer
- DNS
- SDN-aftalesystemet
Kontakt til SDN-leverandøren kan ske til:
SDNv3
Netic
Døgnbemandet SPOC
Mail: sdn@support.netic.dk
Telefon (+45) 7777 0999
SDNv4
Nuuday / TDC Erhverv
Døgnbemandet SPOC
Mail: SDN4_incident@tdc.dk
Telefon: (+45) 4435 8008
OBS: Ved hændelser eller nedbrud af akut karakter skal henvendelsen til SDN-leverandøren via mail altid følges op med et telefonopkald og med det tildelte sagsnummer som reference.
Ved enhver henvendelse til supporten bedes følgende oplyst:
- Organisation: Navn på organisation
- Kontakt: Kontaktperson inkl. mailadresse og mobiltelefonnummer
- Beskrivelse: Detaljeret beskrivelse af baggrund for henvendelsen – gerne vedlagt skærmdumps, logudtræk eller lignende
- Reference: Påføre SDN som reference for henvendelsen
Behov for anden hjælp?
Systemforvaltning af SDN varetages af MedCom. Hvis du derfor har behov for anden hjælp eksempelvis i forbindelse med tilslutning til SDN – eller har spørgsmål til SDN, er du velkommen til at rette henvendelse til:
MedCom
Mandag–torsdag kl. 9.00–15.45 og fredag kl. 9.00-14.00
Tlf. 6543 2030
Mail: sdn@medcom.dk.
Læs mere om Sundhedsdatanettet (SDN).
Læs mere om tilslutning til SDN.
Indrapportering af sikkerhedshændelse
Hvis du opdager en hændelse, som du mener, er en sikkerhedshændelse relevant for SDN – eksempelvis nedbrud, cyberangreb, skadelig kode, skadelige fejl i programmer eller lignende, skal du rapportere den til følgende e-mailadresse: sdn@medcom.dk.
Hvis du mener, at hændelsen har akut karakter, skal du straks kontakte driftsleverandøren eller MedComs systemforvaltningsteam telefonisk.
Kontakt
Peder Illum
Chefkonsulent
Systemforvaltning
Lars Hillerup
Konsulent
Systemforvaltning
Thomas Lindal Winther
Konsulent
Systemforvaltning