Bindeleddet i det digitale sundhedsvæsen

Søgning

Nyhed

Intern audit – ekstern påvirkning

7. november 2023 · Læsetid: 2 minutter

Siden 2015 har vi i MedCom arbejdet bevidst og målrettet med kvalitetsstyring. Siden 2017 har vi også opfyldt kravene i ISO-standarden for kvalitet (ISO 9001:2015). Kvalitet vedrører både interne og eksterne snitflader; og denne gang bestod opgaven i en intern audit af MedComs test- og certificeringsforløb.

Kvalitetskonsulent Tomas sammen med standardiseringskonsulenterne Huy og Thea foran Kvalitetskontoret i MedCom

I MedCom er vi stærkt dedikerede til kvalitetsstyring, hvorfor vi også, siden 2017, er certificeret i ISO-kvalitetsstandarden 9001:2015. Det betyder bl.a., at vi får en mere ensartet, professionel og transparent håndtering af vores test- og certificeringsforløb samt et mere synligt fokus på løbende forbedring og udvikling.

Og netop forbedring og udvikling er, udover at være et krav i ISO 9001:2015-standarden, også hovedårsagen til, at vi minimum én gang årligt – og gerne oftere – auditerer internt.

I samråd med vores kvalitetskonsulent Tomas Placatka udvælger vi et område, vi gerne vil undersøge og forbedre. Denne gang faldt valget på vores først FHIR-testforløb, der lå tilbage i august 2023, hvor der blev kigget ind i, om vi lever op til det, vi har aftalt i testforløbet og -processen.

Et procesforløb – ikke et kontrolforløb

Auditten handler ikke om at kontrollere kolleger og om de har gjort deres arbejde godt nok. Derimod handler det om at se på processen som helhed og om vi leverer den ydelse og høje kvalitet, som vores interessenter kræver og forventer.

Auditten viste, at forløbet kørte efter bogen, processen leverer og at vi arbejder videre med de små forbedringspotentialer, der blev fundet. Kvalitetskonsulent Tomas Placatka uddyber:

”Jeg er altid udmærket klar over, at det at blive auditeret føles som at være til eksamen. Vi kender alle følelsen fra skoletiden. Det er min opgave (som kvalitetskonsulent) at gøre det klart for MedComs medarbejdere, at opgaven ikke handler om de personer, som deltager under auditten. Det handler udelukkende om at tage temperaturen på lige præcis dét arbejdsområde, vi har i fokus. Thea og Huy skal have et KÆMPE TAK for deres bidrag denne gang.” 

Den interne audit har også stor ekstern betydning; de små forbedringspotentialer, vi finder, er noget, der skal afspejles i de fremtidige testforløb. Derfor arbejder vi kontinuerligt på at optimere og skabe de bedst mulige rammer for vores samarbejdspartnere.  

Én gang årligt bliver kvalitetsstyringen også eksternt kigget igennem sømmene. Sidst det skete, var i juni 2023 – og du kan læse mere om det her.

Du kan også her læse mere uddybende om, hvordan vi arbejder med kvalitetsstyring i MedCom.