Digitale attester
National udrulning af digitale kørekortattester
Den digitale lægeattest på kørekortområdet er nu i brug i landets 98 kommuner.
1. juli 2025 bliver det obligatorisk for borgere at anvende den digitale lægeattest, som Færdselsstyrelsen står bag.
Med den nye løsning vil lægeklinikkerne modtage digitale anmodninger om lægeattest til kørekort i deres lægejournalsystem, på helt samme måde som øvrige digitale attestanmodninger.
Klinikker, som allerede har erfaring med digitale kørekortattester, vil modtage anmodninger på samme måde som før. De vil blot hedde ”Lægeattest ifm. kørekort fra Synlab”.
Fordele
Samlet kan den digitale lægeattest skabe tidsbesparelser, da den kan mindske fejl og dermed give færre tilbageløb mellem borger, læge og kommune.
Under konsultationen er det ikke længere nødvendigt at printe og pakke den færdige lægeattest, da den nu sendes digitalt. Diabetesattesten er desuden indarbejdet i den nye løsning. Der vil dog stadig være nogle undtagelser for den digitale lægeattest.
Ændringer i lægeattesten
Færdselsstyrelsen har optimeret lægeattestens design, og der er sket nogle få ændringer.
Hjælp den digitale lægeattest på vej
Færdselsstyrelsen og kommunerne er i dialog med kørelærerne om at motivere deres elever til at anvende løsningen. Almen praksis opfordres også til at hjælpe med at udbrede kendskabet.
Klinikkerne kan fx:
- Indsætte link til selvbetjeningsløsningen (www.borger.dk/lægeattest) der, hvor patienten bestiller tid online til konsultationen
- Opfordre patienter, der ringer for at bestille tid, til at bruge den digitale lægeattest.
Bed gerne patienten om at udfylde lægeattesten en dag i forvejen. På den måde sikrer man, at klinikken har modtaget attesten i lægejournalsystemet til konsultationen.