Bindeleddet i det digitale sundhedsvæsen

Søgning

Digitale attester

National udrulning af digitale kørekortattester

En ny, national løsning for digital lægeattest på kørekortområdet er på vej fra Færdselsstyrelsen. 

Den digitale løsning bliver gradvist rullet ud i ”bølger” af kommuner. Den første bølge begynder mandag d. 2. september med 13 kommuner. Se planen for hvornår din kommune kommer i gang nederst på siden.

1. juli 2025 bliver det obligatorisk for borgere at anvende den digitale lægeattest.

Med den nye løsning vil lægeklinikkerne modtage digitale anmodninger om lægeattest til kørekort i deres lægejournalsystem, på helt samme måde som øvrige digitale attestanmodninger.

Klinikker, som allerede har erfaring med digitale kørekortattester, vil modtage anmodninger på samme måde som før. De vil blot hedde ”Lægeattest ifm. kørekort fra Synlab”.

Fordele

Samlet kan den digitale lægeattest skabe tidsbesparelser, da den kan mindske fejl og dermed give færre tilbageløb mellem borger, læge og kommune.

Under konsultationen er det ikke længere nødvendigt at printe og pakke den færdige lægeattest, da den nu sendes digitalt. Diabetesattesten er desuden indarbejdet i den nye løsning. Der vil dog stadig være nogle undtagelser for den digitale lægeattest. 

Ændringer i lægeattesten

Færdselsstyrelsen har optimeret lægeattestens design, og der er sket nogle få ændringer.

Da den eksisterende digitale løsning fra EG stadig vil være i drift året ud i nogle kommuner, kan nogle klinikker opleve to forskellige versioner af lægeattesten. Forskellen på de to lægeattester er:

  • Synsstyrke angives med tjekbokse ud fra prædefinerede muligheder i stedet for fritekstfelt
  • Diabetesattesten er indarbejdet i den samlede lægeattest
  • Feltet til supplerende oplysninger er gjort større.

Hjælp den digitale lægeattest på vej

Færdselsstyrelsen og kommunerne er i dialog med kørelærerne om at motivere deres elever til at anvende løsningen. Almen praksis opfordres også til at hjælpe med at udbrede kendskabet.

Klinikkerne kan fx:

  • Indsætte link til selvbetjeningsløsningen  (www.borger.dk/lægeattest) der, hvor patienten bestiller tid online til konsultationen
  • Opfordre patienter, der ringer for at bestille tid, til at bruge den digitale lægeattest.

Bed gerne patienten om at udfylde lægeattesten en dag i forvejen. På den måde sikrer man, at klinikken har modtaget attesten i lægejournalsystemet til konsultationen.

Se FAQ fra Færdselsstyrelsen her.

Udrulningsplan

  • 2. september 2024: Bornholm, Favrskov, Frederiksberg, Haderslev, Halsnæs, Hillerød, København, Roskilde, Rødovre, Skanderborg, Tønder, Varde, Vejen.
  • 1. oktober 2024: Aabenraa, Aarhus, Billund, Brøndby, Dragør, Fredensborg, Fredericia, Glostrup, Helsingør, Herlev, Høje-Taastrup, Holbæk, Horsens, Hørsholm, Hvidovre, Ishøj, Kerteminde, Langeland, Lolland, Nordfyns, Næstved. Odense, Rebild, Ringsted, Rudersdal, Silkeborg, Slagelse, Solrød, Sønderborg, Stevns, Struer, Syddjurs, Tårnby, Vordingborg.
  • 1. november 2024: Aalborg, Ærø, Allerød, Assens, Ballerup, Brønderslev, Egedal, Esbjerg, Faaborg-Midtfyn, Fanø, Faxe, Frederikshavn, Furesø, Gladsaxe, Guldborgsund, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Jammerbugt, Kalundborg, Køge, Kolding, Lejre, Lemvig, Lyngby-Taarbæk, Læsø, Mariagerfjord, Middelfart, Morsø, Norddjurs, Nyborg, Odder, Randers, Ringkøbing-Skjern, Skive, Svendborg, Thisted, Vallensbæk, Viborg.
  • 2. december 2024: Albertslund, Frederikssund, Gentofte, Greve, Gribskov, Hedensted, Hjørring, Odsherred, Samsø, Sorø, Vejle, Vesthimmerlands.