Bindeleddet i det digitale sundhedsvæsen

Søgning

Digitale attester

Generelle spørgsmål om digital lægeattest

Opdateret d. 18.10.24

FAQ

Spørgsmål om digital lægeattest

FAQ fra Færdselsstyrelsen.

Hvorfor er der anskaffet en national løsning til digitale lægeattester på kørekortområdet?

I de fleste kommuner er arbejdsgangen for lægeattester på kørekortområdet i dag papirbåren. Nogle kommuner har tilkøbt en digital løsning til håndtering af lægeattester, hvilket har medført, at der i dag er stor forskel på lægernes arbejdsgang og borgeroplevelsen på tværs af kommuner.
Den digitale lægeattest gør processen ens og mere smidig for både borger og læge.
Samlet kan den digitale lægeattest skabe tidsbesparelser, da den kan mindske fejl og dermed give færre tilbageløb mellem borger, læge og kommune. Under konsultationen er det ikke længere nødvendigt at printe og pakke den færdige lægeattest, da den nu sendes digitalt.

Hvornår udrulles digital lægeattest?

Digital lægeattest udrulles gradvist til landets kommuner i fire ”bølger” i løbet af efteråret 2024 med opstart i hhv. september, oktober, november og december.

Hvornår bliver det obligatorisk for borgere at anvende den digitale lægeattest?

Det bliver obligatorisk at anvende den digitale lægeattest d. 1. juli 2025. Læs mere på Ændring af regler for kørekort (fstyr.dk).

Er det muligt at vedhæfte filer i den digitale lægeattest?

Det er ikke muligt at vedhæfte særskilte filer i form af epikriser, journaler m.v. i den digitale løsning, der udrulles i efteråret 2024. Det anbefales derfor, at man kopierer relevant lægelig information over under afsnittet ’Supplerende oplysninger’ i lægeattesten.
Alternativt kan man printe og pakke relevante epikriser/journaler i en forseglet kuvert og anmode patienten om at aflevere det på kommunens Borgerservice.

Hvilke undtagelser er der for anvendelse af den digitale lægeattest?

Der er to grupper af borgere, som fortsat vil anvende den fysiske papirblanket, når de kommer til konsultation hos lægen:

Borgere, som er fritaget for digital selvbetjening (MitID)
Borgere i sygesikringsgruppe 2 (det forventes, at denne gruppe kan anvende digital lægeattest i løbet af efteråret 2024)

Skal din patient bruge speciallægeerklæringer, journaler m.m., skal disse printes og afleveres fysisk på Borgerservice, da det ikke er muligt at vedhæfte filer i den nuværende løsning.  Dette gælder for alle borgere.

Skal Forsvaret og Beredskabsstyrelsen anvende digital lægeattest?

Nej. Forsvaret og Beredskabsstyrelsen skal fortsat anvende den fysiske attest.

Hvordan påvirker den digitale lægeattest lægens arbejdsgang?

Der vil være ændringer i lægens arbejdsgang:

Del A, der udfyldes af patienten, sendes direkte til lægejournalsystemet.
Lægen skal udfylde Del B digitalt i journalsystemet og altså ikke udfylde en fysisk blanket.
Lægen vil derfor opleve digitale anmodninger i sit journalsystem.

Hvordan modtager lægen den digitale lægeattest?

Lægen modtager den digitale lægeattest i sit journalsystem. Attesten oversendes automatisk til journalsystemet, når borgeren har udfyldt sin del af lægeattesten (Del A).

Hvordan udfylder borgeren en lægeattest?

Borgeren skal gå ind på www.borger.dk/lægeattest. Ved tryk på ”Videre” dirigeres borgeren til selvbetjeningsforløbet. Her kan den første del af lægeattesten (Del A) udfyldes af borgeren, hvorefter den automatisk indsendes til lægens journalsystem. Herefter kan lægen udfylde anden del af attesten (Del B) i journalsystemet.

Hvornår skal borgeren udfylde den digitale lægeattest?

Vi anbefaler, at I beder borgeren udfylde lægeattesten mindst én dag forud for konsultationen hos den praktiserende læge. Herved sikrer I, at lægen har modtaget attesten i lægejournalsystemet til konsultationen.

Hvilke ændringer er der i lægeattestens indhold?

I arbejdet med at digitalisere lægeattesten har Færdselsstyrelsen optimeret attestens design. De største ændringer findes i den del, lægen udfylder (Del B). Ændringerne er, at:

Synsstyrke angives med tjekbokse ud fra prædefinerede muligheder i stedet for fritekstfelt
Diabetesattesten er indarbejdet i den samlede lægeattest
Feltet til supplerende oplysninger er gjort større

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg oplever tekniske fejl med den digitale lægeattest?

Hvis du som læge oplever tekniske fejl, skal du kontakte leverandøren af dit lægejournalsystem.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?

Hvis du som læge har spørgsmål eller brug for hjælp og vejledning, skal du kontakte leverandøren af dit lægejournalsystem.

Information til læger, der har erfaring med den oprindelige løsning til digital lægeattest (løsning fra EG)

Notifikationer om digital lægeattest

Flere af landets læger anvender i forvejen en digital løsning til lægeattesten (løsning fra EG). Er du en af disse læger, skal du være opmærksom på, at der vil komme nye anmodninger i lægejournalsystemet. Du vil modtage anmodninger i journalsystemet på samme måde som tidligere, men de vil blot hedde ”Lægeattest ifm. kørekort fra Synlab”.

To versioner af lægeattesten

Den oprindelige løsning fra EG vil være i drift året ud. Læger, der anvender den oprindelige digitale løsning fra EG, vil derfor opleve to forskellige versioner af lægeattesten i 2024.

Opdatering af links

Henviser du på klinikkens hjemmeside eller andre steder til den oprindelige løsning for digital lægeattest, skal du huske at opdatere linket ud til: www.borger.dk/lægeattest.