Hvis en borger henvender sig, fordi de har mistet en pose eller har glemt dosisrullen hjemme (fx taget på ferie andet sted i landet), er det apotekets vurdering, om apoteket bestiller en genpakning (ekstra pakning). Det er apoteket, som vurderer, om der tages kontakt til læge inden genbestilling, eller lægen orienteres om, at genbestilling finder sted. Mange har lokale aftaler med lægerne om proceduren.
Apoteket har pligt til – og bør undre sig – hvis samme borger/plejeperson/institution henvender sig og ofte mangler/har glemt poser/ruller. Indhold af §4-lægemidler bør få apotekerne til at være ekstra på vagt. Apoteket skal beskrive i deres instruks, hvornår og hvordan de kontakter lægen.
Hvis borgere får hjælp til håndtering inkl. bestilling af medicin, kan pårørende eller plejepersonale henvende sig til apoteket på vegne af en borger. Det er apoteket, som skal vurdere, om den pågældende må/kan gøre det. Apoteket må og kan kræve fuldmagt. Kontakt og/eller orientering til borgers læge vil være det samme.
Der findes (men bør altid være) lokale samarbejdsaftaler mellem læger, kommune og apoteker, hvor parterne har aftalt en procedure. Der er desværre steder, hvor der ikke er lokale aftaler.