Fælles Medicinkort (FMK)
Opdateret 16. december 2024
Om projektet
Alle alment praktiserende læger og speciallæger samt det traditionelle ældreområde i alle kommuner har gennem flere års målrettet implementeringsindsats taget fælles medicinkort i brug.
I MedCom13-perioden har MedCom bl.a. fokus på forberedelse af den kommende nye version 1.6.0 for så vidt angår kravspecifikationer, testprotokol og re-certificering af alle systemleverandører.
FMK-programmet, som varetages af Sundhedsdatastyrelsen, tager hånd om den videre udvikling, fremdrift og problemløsning via den governancestruktur, som er etableret. MedCom er repræsenteret i de fleste af governancegrupperne og er fortsat en del af det certificeringsteam, som sikrer, at nye systemleverandører samt alle nuværende systemer med integration til FMK testes, når der kommer nye versioner/snitflader til FMK.
Hvis der opleves udfordringer/uhensigtsmæssigheder i forbindelse med implementeringen af FMK og i den daglige drift, kan MedCom kontaktes. Inden kontakt til MedCom skal det vurderes, om det drejer sig om en af nedenstående problemstillinger:
Fejl og mangler i eget system
Egne fejl og mangler i eget system (LPS, EOJ, EPJ) håndteres inhouse.
Tekniske fejl
SDS er fortsat ansvarlig for håndtering af tekniske fejl og dataforvanskning på FMK via NSPOP.dk, https://www.nspop.dk/category/sup.
Hvis man som kommunal medarbejder ønsker at abonnere på driftsinformationer fra NSP, som er relevante for kommunen, har MedCom i samarbejde med driften for NSPOP defineret en kommuneprofil. Læs mere om kommuneprofilen.
Kontaktpersoner
Alice Ørsted Kristensen
Konsulent
Praksis-/Lab.-team
Karina Hasager Hedevang
Konsulent
Kommuneteam
Iben Søgaard
Projektmedarbejder
Kommuneteam