Advis om sygehusophold
Opdateret 23. januar 2025
Få seneste status på projektet her
Om Advis om sygehusophold
Advis om sygehusophold (HospitalNotification) er en ny standard for sygehusadvisering, som blev idriftsat i perioden maj 2024 til januar 2025 i landets 5 regioner og 98 kommuner (se systemer, som aktuelt understøtter Advis om sygehusophold).
Advis om sygehusophold erstatter de eksisterende standarder for sygehusadvisering, XDIS20/Indlæggelsesadvis og XDIS17/Udskrivningsadvis, som har været i drift i mange år.
Advis om sygehusophold indeholder både tekniske og indholdsmæssige forbedringer, som har været efterspurgt i en årrække, bl.a.:
- Advisering ved akutte ambulante sygehusophold
- Advisering ved orlov
- Mulighed for fordeling til flere modtagersystemer i en kommune (læs mere nedenfor)
- Ensrettede forretningsregler for anvendelse
- Krav om positiv kvittering
Advis om sygehusophold er, som den første MedCom-standard, udviklet i standardformatet HL7 FHIR.
Implementeringen af Advis om sygehusophold understøtter således, sammen med vores øvrige moderniseringstiltag, visioner for fremtidens digitale sundhedsvæsen (Modernisering af digitale meddelelser) jf. Danmarks Digitaliseringsstrategi og Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025.
Systemer, som aktuelt understøtter Advis om sygehusophold
Advis om sygehusophold understøttes aktuelt i følgende systemer:
- Columna CIS
- Sundhedsplatformen
- KMD Nexus
- Columna Cura
- SAPA
- EG Sensum (på vej)
Modtagelse af Advis om sygehusophold i flere omsorgssystemer i kommunen
Advis om sygehushold modtages i alle kommuner via Fælleskommunal Beskedfordeler.
Dette skaber mulighed for fordeling af sygehusadviser til flere omsorgssystemer/modtagersystemer i kommunen. Det er bl.a. efterspurgt i kommuner, hvor der anvendes et andet omsorgssystem på socialområdet.
Det er kommunen, der skal anmode om at få tilkoblet flere modtagersystemer i kommunen. I KOMBITs drejebog for forvaltning af Sundhedsagenten kan du læse mere om, hvordan kommunen får tilføjet et nyt modtagersystem. Alle modtagersystemer skal være testede og certificerede til at modtage Advis om sygehusophold (se status).
Den Fælleskommunale Beskedfordeler er én af ud flere fælleskommunale løsninger, som indgår i den fælleskommunale infrastruktur, som forvaltes af KOMBIT. Læs mere om Fælleskommunal Beskedfordeler i Digitaliseringskataloget.
Deltagere
Projektet er forankret i MedComs kommuneteam og refererer til MedComs styregruppe. I projektet er der tilknyttet to projektgrupper:
- MedComs hjemmepleje-sygehusgruppe, som er sammensat af regionale og kommunale repræsentanter fra alle regioner
- MedComs kommune-sygehusleverandørgruppe, som er sammensat af leverandører af afsender- og modtagersystemer i regioner og kommuner
Derudover samarbejdes med kommunernes it-fællesskab KOMBIT i relation til Fælleskommunal Beskedfordeler.
Om sygehusadvisering
Sygehusadviser sendes automatisk fra hospitalet til kommunen, og har til hensigt at gøre kommunen opmærksom på, at en borger opholder sig på sygehuset, så borgerens ydelser i kommunen pauseres, og kommunen ikke går forgæves og anvender ressourcer på at lede efter borgeren.
Ved modtagelse af et sygehusadvis afsender kommunens omsorgssystem automatisk en indlæggelsesrapport (standarden XDIS16) til sygehuset. Rapporten indeholder vigtig information fra kommunen om borgerens aktuelle funktionsevner, sygeplejefaglige problemområder, hjælpemidler mv.
Denne informationsudveksling (sygehusadvis og indlæggelsesrapport) er afgørende for en god overlevering, et godt samarbejde og mulighederne for at kommunikere digitalt mellem sektorerne.
Beskrivelse af den tekniske løsning
Advis om sygehusophold er udviklet i standardformatet HL7 FHIR, og udveksles på nuværende tidspunkt i VANSEnvelope over VANS-netværket.
Standarden afsendes automatisk fra sygehusets EPJ-system v. registrering af foruddefinerede kontakttyper i EPJ-systemet. Standarden indeholder simpel information, der fortæller modtager, at borgeren opholder sig på sygehuset og med hvilken status (indlagt/akut ambulant mv.).
Standarden sendes til lokationsnummeret for den kommune, hvor borgeren har bopæl. Lokationsnummeret anvendes af Sundhedsagenten (komponent i Fælleskommunal Beskedfordeler), som videresender ”Advis om sygehusophold” til abonnerende modtagersystemer i borgerens bopælskommune.
Modtagersystemerne indlæser de adviser, som der er lovhjemmel til at indlæse, og notificerer slutbrugeren om modtagelsen.
Borgerens status i EOJ-systemet ændrer sig i relation til de modtagne adviser, og ydelser pauseres/genoptages (eventuelt automatisk) afhængigt at typen af advis.
Modtagersystemerne kvitterer v. brug af ny kvitteringsstandard (Acknowledgement). Der kvitteres på alle modtagne adviser. Kvitteringen sendes til beskedfordelersystemet, som opsamler kvitteringer og returnerer én kvittering til afsender/EPJ-systemet.
Mere info om Advis om sygehusophold
Du kan læse mere om Advis om sygehusophold på MedComs Github-sider. Her finder du sundhedsfaglige retningslinjer, use cases, testprotokoller, implementation guides mv.
Projektdokumenter
Indlæser dokumenter
Kontaktpersoner
Mie Borch Dahl Ballegaard
Konsulent
Kommuneteam
Jeanette Jensen
Konsulent
Kommuneteam