Pakkehenvisninger
Opdateret 14. august 2024
Funktionen pakkehenvisning/dynamisk henvisning er indført i de fleste lægesystemer. Alt efter lægesystem kaldes funktionen enten pakkehenvisning eller dynamisk henvisning, men det er samme funktion.
Formålet med pakkehenvisningen/den dynamiske henvisning er at lette arbejdsgangen for den praktiserende læge samt sikre en hurtigere visitationsproces på sygehuset, idet funktionen også indeholder et opdateret kartotek over modtagere af henvisningen – så henvisningen altid når frem til rette modtager.
Pakkehenvisningen/den dynamiske henvisning blev udviklet til kræft- og hjertepakker, og kan nu også bruges:
- som almindelig henvisning (generel henvisning)
- til billeddiagnostik
- til sundhedstilbud og akutfunktion i kommunerne
- og fortsat til kræft- og hjertepakker
En pakkehenvisning/dynamisk henvisning fungerer som en almindelig henvisning med skrivefelter, som det kendes fra “den gode henvisning”, men der er tilføjet:
- Et specifikt adressekartotek (med udgangspunkt i SOR), således at det sikres, at henvisningen kommer frem til rette modtager
- Link til relevant forløbsbeskrivelse på sundhed.dk
- Link til evt. patientinformation
- Kontaktinformation (fx tlf.nr.) til den afdeling, man henviser til
- Fraser i skrivefelterne som hjælp og vejledning til at skrive det rette i henvisningen.
Fraserne optræder kun, hvis der er enighed mellem PKO og regionen/Sundhedsstyrelsen om disse.
Hvis der er behov for at vedlægge bilag (pdf- og jpg-filer), kan man også gøre det med pakkehenvisningen/den dynamiske henvisning.
Fremover vil der også være mulighed for at sende en pakkehenvisning/dynamisk henvisning til de små private institutioner, fx hospice, da de nemmere kan koble sig på denne henvisningstype.
Lægesystemerne har opbygget pakkehenvisningen/den dynamiske henvisning på forskellig måde i systemerne.
Vejledning til vedligeholdelse og oprettelse af pakker findes nedenfor under projektdokumenter.
Projektdokumenter
Indlæser dokumenter
Kontakt
Gitte Henriksen
Projektmedarbejder
Praksis-/Lab.- og Standardteam