Et Samlet Patientoverblik
Opdateret 19. december 2024
Mange patienter mangler overblik og savner koordinering af deres behandling på tværs af sundhedsvæsenet.
Program for Et Samlet Patientoverblik omfatter flere digitale løsninger og koncepter, som skal fremme koordineringen og samarbejdet mellem hospital, praktiserende læge, hjemmeplejen og andre, der er involveret i patientens behandling, og samtidig hjælpe patienter og deres pårørende til at få bedre overblik over deres forløb.
De digitale løsninger omfatter en fælles Aftaleoversigt, et Fælles Stamkort, deling af Planer og Indsatser og deling af Patientens Mål.
Programmet er et samarbejde mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner, Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Sundhedsdatastyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og MedCom. Sundhedsdatastyrelsen er projektleder og sekretariat for programmet.
Programmet indgår i Strategi for Digital Sundhed 2018-2024 (pdf), indsatsområde 2: Viden til tiden.
Læs mere om programmet på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside.
MedComs opgaver i relation til Et Samlet Patientoverblik
MedComs opgaver i relation til Et Samlet Patientoverblik omfatter:
- Udarbejdelse og vedligehold af CDA-profiler for “Aftaler”, “Fælles Stamkort” og “Planer og indsatser”. Find CDA-profiler, implementeringsguide og eksempler m.m.
- Test og certificering af leverandører.
- Implementeringsstøtte til kommuner ift. implementering af “Aftaler” og “Fælles Stamkort” (læs mere om implementering af Aftaler og Fælles Stamkort i kommunerne), samt Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop (læs mere om Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop).
- Implementeringsstøtte til alment praktiserende læger samt praktiserende speciallæger ift. implementering af “Aftaler” og “Fælles Stamkort” (læs mere om implementering af Aftaler og Fælles Stamkort i praksissektoren), herunder Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop (læs mere om Fravalg af genoplivningsforsøg ved hjertestop).
- Opgaver i relation til pilotafprøvning af deling af psykiatriplaner (i samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen). Læs mere om projektet.
Kontaktpersoner kommune (Stamkort og Aftaleoversigt)
Jeanette Jensen
Konsulent
Kommuneteam
Mie Borch Dahl Ballegaard
Konsulent
Kommuneteam
Kontaktpersoner kommune (Planer og Indsatser)
Dorthe Skou Lassen
Chefkonsulent
Kommuneteam
Kira Christina Ørbekker
Konsulent
Kommuneteam
Kontaktpersoner praksis
Anne Kathrine Langfeldt Leksø
Konsulent
Praksis-/Lab.-team
Tom Høg Sørensen
Chefkonsulent
Praksis-/Lab.-team