Et Samlet Patientoverblik
Opdateret 7. september 2023
Mange patienter mangler overblik og savner koordinering af deres behandling på tværs af sundhedsvæsnet.
Program for Et Samlet Patientoverblik omfatter flere digitale løsninger og koncepter, som skal fremme koordineringen og samarbejdet mellem hospital, praktiserende læge, hjemmeplejen og andre, der er involveret i patientens behandling, og samtidig hjælpe patienter og deres pårørende til at få bedre overblik over deres forløb.
De digitale løsninger omfatter en fælles Aftaleoversigt, et Fælles Stamkort, deling af Planer og Indsatser og deling af Patientens Mål.
I økonomiaftalerne for 2020 er det aftalt med regionerne og kommunerne, at deling af Aftaler og Fælles Stamkort skal udbredes nationalt til alle regioner, kommuner og praktiserende læger, og i 2023 igangsættes en pilotafprøvning af deling af forløbsplaner udarbejdet i almen praksis, samt deling af planer på psykiatriområdet. MedComs opgaveområde – i relation hertil – er beskrevet nedenfor.
Programmet er et samarbejde mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner, Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Sundhedsdatastyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og MedCom. Sundhedsdatastyrelsen er projektleder og sekretariat for programmet.
Programmet indgår i Strategi for Digital Sundhed 2018-2022 (pdf), indsatsområde 2: Viden til tiden.
Læs mere om programmet på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside.
MedComs opgaver i relation til Et Samlet Patientoverblik
MedComs opgaver i relation til Et Samlet Patientoverblik omfatter:
- Udarbejdelse og vedligehold af CDA-profiler for “Aftaler”, “Fælles Stamkort” og “Planer og indsatser”. Find CDA-profiler, implementeringsguide og eksempler m.m.
- Test og certificering af leverandører
- Implementeringsstøtte til kommuner ift. implementering af “Fælles Stamkort” og “Aftaler” jf. Økonomiaftale 2020. Læs mere om projektet.
- Implementeringsstøtte til alment praktiserende læger samt praktiserende speciallæger ift. implementering af “Fælles Stamkort” og “Aftaler”. Læs mere om projektet.
- Opgaver i relation til pilotafprøvning af deling af forløbsplaner fra almen praksis samt psykiatriplaner (i samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen). Læs mere om projektet.
MedComs aktiviteter
Kontaktpersoner kommune (Stamkort og Aftaleoversigt)
Jeanette Jensen
Konsulent
Kommuneteam
Mie Borch Dahl Ballegaard
Konsulent
Kommuneteam
Kontaktpersoner kommune (Planer og Indsatser)
Dorthe Skou Lassen
Chefkonsulent
Kommuneteam
Kira Christina Ørbekker
Konsulent
Kommuneteam
Kontaktpersoner praksis
Anne Kathrine Langfeldt Leksø
Konsulent
Praksis-/Lab.-team
Tom Høg Sørensen
Chefkonsulent
Praksis-/Lab.-team