Henvisning til kommunale akutfunktioner
Opdateret 3. marts 2023
Projektet indeholder
Baggrund
MedCom har på baggrund af publiceringen af Sundhedsstyrelsens Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner i hjemmesygeplejen i 2017 udarbejdet en teknisk løsning for henvisning til kommunernes akutfunktioner, som skal understøtte en effektiv og hensigtsmæssig kommunikation mellem akutfunktioner og deres samarbejdspartnere. Den tekniske løsning for henvisning til kommunale akutfunktioner ligner løsningen til kommunernes forebyggelsestilbud.
Sundhedsstyrelsen har i september 2023 udgivet en ny rapport “Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner”, som er en opdatering af kvalitetsstandarderne fra 2017. Opdateringen er en opfølgning på den politiske aftale fra maj 2022 om sundhedsreformen, hvor Sundhedsstyrelsen fik ansvaret for at revidere de eksisterende kvalitetsstandarder. I den nye udgave fra 2023 fremgår det bl.a., at det er blevet obligatorisk at etablere en akutfunktion eller samarbejde omkring en sådan. Der stilles også krav om adgang til rådgivning og sparring fra sygehus og almen praksis. Ligesom behandlingsansvaret er præciseret, og der er øget fokus på monitorering og kvalitetsudvikling.
De kommunale akutfunktioner findes på Sundhed.dk sammen med sundhedstilbud.
Den tekniske løsning
MedCom har dokumenteret og udarbejdet et testværktøj til en ny standard: ”Den gode henvisning til kommunens akutfunktion (XREF22)”, som benyttes ved henvisning til kommunens akutfunktion, og ”Det gode afslutningsnotat fra kommunens akutfunktion (XDIS22)”, som benyttes, når borgeren afslutter et akutforløb i kommunen.
Derudover er der udarbejdet en dynamisk henvisning, som knytter sig til XREF22 og gør det let for den henvisende læge at finde det rigtige lokationsnummer og medtage den relevante information i henvisningen til kommunen. På denne måde mindskes risikoen for fejl og misforståelser mellem parterne, og der sikres ensartet dokumentation. En henvisning til akutfunktionen skal fortsat altid forudgås af et telefonopkald.
Alle praktiserende læger kan sende en dynamisk henvisning.
Læs mere om den dynamiske henvisning til kommunen.
Læs mere om generel pakkehenvisning/dynamisk henvisning.
Den digitale henvisning hjælper kommunens akutfunktion med:
- Levering af henvisning til korrekt modtager, hvis praksislægen benytter sit dynamiske henvisningsmodul
- Henvisning kommer korrekt ind i systemet
- Ensartede og relevante oplysninger om borgeren
Både lægepraksissystemerne og kommunernes omsorgssystemer har udviklet den tekniske løsning i løbet af 2020, hvilket betyder, at standarderne til kommunale akutfunktioner har været i drift siden ultimo 2020 imellem lægepraksis og kommuner.
De regionale IT-systemer udvikler i forskellige tempi og vil først senere gå i drift jf. tidsplanen.
Projektdokumenter
Indlæser dokumenter
Kontaktpersoner
Dorthe Skou Lassen
Chefkonsulent
Kommuneteam
Karina Chrone Lorenzen
Konsulent
Kommuneteam
Iben Søgaard
Projektmedarbejder
Kommuneteam