Bindeleddet i det digitale sundhedsvæsen

Søgning

FAQ vedr. kommunernes adgang til Sundhedsjournalen

Opdateret 22. juli 2025

Projektet indeholder

Overblik

Opkobling af speciallægepraksis

Bidrag til systemforvaltning

Opkobling af kommuner

Opkobling af almen praksis

FAQ vedr. kommunernes adgang til Sundhedsjournalen

Udarbejdet på baggrund af spørgsmål, der kom på KL-webinar den 3/2-2023 om kommunal adgang til Sundhedsjournalen

Er det muligt at gense KL-webinaret om kommunal adgang til Sundhedsjournalen, som blev afholdt den 3/2-2023?

Hvem i kommunerne kan og må få adgang til Sundhedsjournalen, herunder sagsbehandlere, medarbejdere på botilbud, sundhedsplejen, PPR, rådgivere fra fx handicapteam, kommunale tandlæger, myndighedspersonale, visitatorer, socialforvaltning, farmaceuter og kommunal sundhedsfremme. 

Jf. § 42 a i Sundhedsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/210) kan sundhedspersoner ved opslag i elektroniske systemer i fornødent omfang indhente oplysninger om en patients helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, når det er nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten.
Indenfor disse rammer kan kommunerne afgøre hvilke medarbejdere, der skal have adgang via tildeling af en rettighed i EOJ-systemet. Adgangen kræver en digital medarbejdersignatur + tildeling af en rettighed i EOJ-systemet.
Herudover kræver det selvfølgelig, at det fagsystem, man arbejder fra, har implementeret en knapløsning til Sundhedsjournalen. Dette skal afklares med leverandøren af fagsystemet. 

Kan kommunernes jobcentre få adgang til Sundhedsjournalen?

Der er ikke tale om aktuel patientbehandling. Indhentning af helbredsoplysninger til brug for beskæftigelsesområdet skal ske via de aftalte LÆ-blanketter. Se i øvrigt ”Vejledning om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering i sager på beskæftigelsesområdet”.

Hvilket ansvar følger der med for personale i kommunerne, når vi får helbredsoplysninger?

Der følger ikke et særskilt ansvar med. Helbredsoplysninger skal fortsat sendes til kommunen som aftalt via Sundhedsaftaler. Sundhedsjournalen erstatter ikke disse aftaler. Hvis man får oplysninger via Sundhedsjournalen, som gør, at man bliver i tvivl, skal man kontakte sygehuset/lægen. Det er vigtigt at dokumentere, hvis man handler på baggrund af en oplysning, man har indhentet via Sundhedsjournalen. Dette bør fremgå af kommunens instruks. 

Erstatter opslag i Sundhedsjournalen, at der fx sendes en genoptræningsplan, eller at denne ikke udfyldes fyldestgørende?

Nej, opslag i Sundhedsjournalen skal ikke erstatte de MedCom-meddelelser, der i forvejen sendes mellem parterne, eller fordi MedCom-meddelelserne ikke udfyldes fyldestgørende. Sundhedsjournalen kan benyttes som supplerende information til de aftaler og den kommunikation, der i forvejen eksisterer og kører.

Vi arbejder lægeordineret, men er der forventning om, at det er via denne platform, der iværksættes sygeplejebehandling?

Nej, hvis kommunen skal arbejde lægeordineret, skal kommunen stadig kontaktes direkte ad de sædvanlige kanaler. 

Skal man særskilt logge ud af Sundhedsjournalen, når man får adgang via knapløsningen? 

Ved benyttelse af en knapløsning springer man hele processen med at logge ind og ud over. Man får tildelt en browsersession, som forsvinder, når man lukker siden ned. Siden kan ikke gendannes efterfølgende, uden at man tilgår borgeren i eget EOJ-system og derefter trykker på knappen til Sundhedsjournalen.

Hvordan får man adgang til Sundhedsjournalen? Er det direkte fra fagsystemet, eller er det en patientjournal, som benyttes i kommunerne?

Man får adgang til Sundhedsjournalen via en knapløsning i sit EOJ-system. Det er kommunen, der beslutter, om de vil “tilkøbe” knapløsningen i deres EOJ-system. Det er også kommunen, der beslutter hvilke medarbejdere, der skal have adgang til knappen, og kommunen skal udarbejde instrukser for benyttelse af knapløsningen. Hvis kommunen ønsker knapløsningen, skal de kontakte deres EOJ-leverandør.
Der er udarbejdet en vejledning med skærmbilleder, som viser, hvad man kan finde under de forskellige faner. Vejledningen findes på MedComs hjemmeside sammen med forskelligt andet materiale: https://medcom.dk/information-til-kommunerne-vedr-sundhedsjournalen/ 

Kan kommuner trække statistik til egen analyse?

Vi kender ikke til, om EOJ-systemet kan trække statistik på hvem, der tilgår knappen. Ellers genereres statistikken via udtræk fra Sundhedsjournalen. Det er ikke noget statistik, som kommunerne selv kan få adgang til. Der arbejdes dog i regi af Sundhedsjournal 4.0-projektet på at udvikle et statistikmodul.

Findes der oplysninger fra psykiatrien/behandlingspsykiatrien i Sundhedsjournalen?

Ja, det gør der for de fleste forløb. Der er enkelte afdelinger (ikke kun indenfor psykiatrien), der ikke deler data i Sundhedsjournalen. Det er forskelligt fra region til region. 

Hvor ofte overføres data til Sundhedsjournalen?

EPJ-udtræk er forskelligt fra region til region:
– Region Nordjylland overfører tre gange i døgnet
– Region Midtjylland overfører en gang i døgnet
– Region Syddanmark overfører tre gange i døgnet
– Region Sjælland overfører en gang i døgnet – der er desuden mulighed for at lave akut overførsel
– Region Hovedstaden overfører en gang i døgnet – der er desuden mulighed for at lave akut overførsel

Herudover gælder følgende:
– Laboratoriesvar overføres straks, de foreligger i laboratoriesystemet
– Billedbeskrivelser overføres straks, de foreligger
– Privathospitaler overfører mindst en gang i døgnet
– Speciallæger overfører endnu ikke data, men forventes at overføre et par gange i døgnet

Er det meningen, at man på sigt ville kunne se data fra de praktiserende læger?

For nuværende kan man se aftaler fra de praktiserende læger, laboratoriesvar på prøver taget i lægepraksis (dog ikke prøver, som praktiserende læge selv analyserer), medicin samt vaccinationer.
Herudover vises diagnoser, som borgeren er i aktuelt behandling for, eller som er relevante for andre behandlere at kende til.

Hvor kommer Cave-oplysninger fra?

Det er kun Cave-oplysninger fra sygehusene, der bliver vist på Sundhedsjournalen, og data stammer fra e-journalindberetningen.

Kommer der et kommuneoverblik tilsvarende hospitalsoverblik – overblik, der viser indsatser/forløb i kommunen? 

P.t. vises der ingen data fra kommunerne ud over aftaler.
I regi af Sundhedsjournal 4.0-projektet arbejdes der på at udstille kommunale data til de andre aktører i sundhedsvæsenet. Der kigges på, om man kan dele strukturerede data fra Tilstande og Indsatser, men der udestår en juridisk afklaring, inden man kan lande på en endelig løsning. Hvordan de kommunale data skal præsenteres og udstilles på Sundhedsjournalen, skal også afklares i projektet.

Hvilke tanker gør I jer vedr. udveksling af “minus hjerte-/lungeredning” på tværs af sektorer?

Der er ikke en standard for, hvor eller hvordan det lægefagligt ordinerede fravalg af genoplivning deles eller sendes mellem parterne p.t., men der er pligt til at oplyse om det ved sektorskift. Borgerens ret til fravalg, som er en rettighed for alle over 60 år, som trådte i kraft i 2024, udstilles i Sundhedsjournalen.

På sygehuset bliver mange oplysninger dokumenteret i vurderingsskemaer fremfor notater. Fx træninger med fysio- og ergoterapeuter. Kan disse oplysninger tilgås i Sundhedsjournalen?

Det vil være forskelligt fra region til region hvilke skemaer m.m., man kan tilgå via Sundhedsjournalen, da der ikke er en ensartet datastruktur, som går igen i alle regioner.

Kan man se, om borgeren er indlagt?

Principielt vil man kunne se, om en borger er indlagt, hvis der er et åbent indlæggelsesforløb, men da der kan gå tid, inden e-journal er opdateret, er det nok ikke her, man skal se, om en borger er blevet udskrevet. Hvis borgeren får hjælp i kommunen, kommer der indlæggelses- og udskrivningsadviser.

Hvordan er konstruktionen med dataansvarlig og databehandler, og hvem har udarbejdet konsekvensanalysen og risikovurderinger?

Region Nordjylland har som systemforvaltende region lavet databehandleraftaler med alle, der afleverer data til Sundhedsjournalen. Region Nordjylland har efterfølgende lavet databehandleraftale med sundhed.dk og leverandører på vegne af de dataansvarlige. Region Nordjylland udarbejder årligt risikovurdering på de enkelte kilder, som udstilles i Sundhedsjournalen.  

Hvordan kan borgeren gøre opmærksom på, at en behandler har tilgået journalen uden at få lov?

Borgere vil kunne se, hvem der har slået op i deres Sundhedsjournal via MinLog på sundhed.dk. Der henvises i første omgang til patientkontorerne i regionen eller sundhed.dk, som vejleder borgeren i, hvad der kan gøres. Hvis det eksempelvis drejer sig om opslag fra en ansat i kommunen, vil den auditansvarlige i kommunen blive kontaktet, og sagen behandles efter foreskrevne regler hos organisationen. I sjældne tilfælde kan uberettigede opslag føre til en politianmeldelse. Se også: https://www.sundhed.dk/borger/service/hjaelp/om-portalen/datasikkerhed/andres-dataadgang/mistanke-uberettigede-opslag

Hvorfor er det ikke alle kommuner, der har en knapløsning til Sundhedsjournalen? 

Der er forskellige argumenter for ikke at “tilkøbe” knapløsningen i nogle kommuner. Følgende årsager nævnes:
– Har implementeret SP-link, som fint opfylder vores behov
– Har ikke behov for en knapløsning
– Giver for meget ekstra arbejde med audit m.m.
– Står over for snarligt udbud af EOJ-system
– Knapløsningen er for dyr
– Vil gerne vente til senere, hvis det er muligt

Kontaktperson

Portrætfoto af Iben Søgaard

Iben Søgaard

Konsulent

Kommuneteam